„A tehetség benned van, mi csak a tudást adjuk”
A TEHETSÉG KIBONTAKOZTATÁSÁNAK KEZDETEI…
Egy elnyert pályázat margójára
Iskolánk az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és Nemzeti Tehetség Program által kiírt pályázatok közül sikeresen elnyerte az NTP-MTTD-15-0184 „A tehetség benned van, mi csak a tudást adjuk” címet viselőt.
A tehetség minimum három tényező együttes meglétét feltételezi. Ezek az értelmi adottságok, az elkötelezettség és motiváció valamint a kreativitás. Az átlagos iskolai oktatás keretei között a gyerekeket
arra szocializáljuk, hogy nem szabad tévedni, és ez a kreativitás legnagyobb gátja. Pedig a kreativitás elengedhetetlen a probléma meglátásához és a megoldásához, maradandók alkotásához. Albert Einstein szerint: „A képzelet sokkal fontosabb, mint a tudás. A tudás véges. A képzelet felöleli az egész világot.”
A pályázat fő tevékenysége fém tengelykapcsoló modell elkészítése volt műhelyrajz alapján. Ennek részeit különböző kézi és gépi megmunkáló eljárásokkal alakították ki a tanulók. Így fúrást végezetek, menetet készítettek, külső és belső felületeket alakítottak ki esztergagépen, és hornyot marógépen. A feladat összetettsége komplex gondolkodásmódot és precíz munkavégzést igényelt.
A munkafolyamatok gondos tervezése elengedhetetlen volt, mivel csak az összeszerelésnél derült ki, hogy ki mennyire dolgozott pontosan a tanuló. Ekkor volt lehetősége az apróbb hibák kijavítására. Néha egyéni megoldások is születtek, hiszen a cél a modell működőképessége volt. A manuális tevékenységek során összhangba került az elméleti és a gyakorlati tudás.
A program során a diákok a fémek tulajdonságainak hagyományos és korszerű vizsgálati módszereivel is megismerkedtek.
Ez részben a veszprémi Pannon Egyetem Anyagmérnöki Intézetének laboratóriumában történt. A tanulók a röntgengépes vizsgálat lényegét játékos formában sajátíthatták el, egy bontatlan Kinder tojás tartalmát kellett kitalálni a 3D-s felvétel alapján. Az elektronmikroszkópos vizsgálati módszert Dr. Kovács Kristóf egyetemi docens mutatta meg. Itt a saját munkadarabjuk alaplapjának felületéről is készült felvétel. Így a tanulók összefüggéseket találhattak a mechanikai és a technológiai tulajdonságok között.
Érdekességként bepillanthattunk egy kutatási projektbe is, ahol az egyetemi hallgatók egy olyan mechatronikus gépjárművet állítanak elő, amely szenzorok segítségével önállóan képes leparkolni egy kijelölt helyen.
A kiválasztott 10. évfolyamos gépi forgácsoló tanulók a projekt során fejleszthették önállóságukat, felelősségvállalásukat a saját munkadarabjuk elkészítése folyamán. Teret kapott a kreativitásuk, ezzel is erősítve önismeretüket és az önbizalmukat.
A kellemes légkörben, jó hangulatban eltöltött idő összekovácsolta a csapatot, egymást segítve végzeték el a feladatokat. Bízom abban, hogy a megszerzett tudás és a közös élmények a jövőben is segítik a diákok munkáját.
Köszönetemet fejezem ki a pályázat elnyeréséért, mély hálával tartozom a projektekben résztvevő aktív kollégáknak, Róth Péternek és Széplábi Ferencnek.
A pályázat koordinátora: Turi Zsuzsanna